2014. augusztus 15-én átadták a Lajta Monitor Múzeumhajót, ami az Országház Látogatóközpontjának részeként, a Parlament előtti Antall József rakpartnál horgonyoz.

Látogatható a Lajta Monitor Múzeumhajó | MTI Fotó: Beliczay László
Látogatható a Lajta Monitor Múzeumhajó | MTI Fotó: Beliczay László

 

Josef von Romako tervezte

“A kis oldalmagasságú, széles testű, lövegtornyos páncélozott hadihajók gyűjtőnevüket az amerikai polgárháború idején épített, 1862-ben vízre bocsátott USS Monitor elnevezésű hajóról kapták, mivel az azon alkalmazott haditechnikai újítások annyira beváltak, hogy az egész világon alkalmazni kezdték őket. Európában az angolok után másodikként az Osztrák-Magyar Monarchia építtetett ilyeneket. Ezek közül az első kettő a fiumei hajógyárban épült Maros és az Újpesten épült Lajta voltak. A kifejezetten folyami használatra kifejlesztett, rendkívül kis merülésű hajókat Josef von Romako mérnök tervezte.

 

Vízre bocsájtás

A Lajta monitort 1871. május 17-én Leitha néven bocsátották vízre Újpesten. A kiegyezés után születőben levő magyar ipar büszkeségét az Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár Rt. építette meg. A Monarchia haditengerészetében is újdonságnak számító hajóra került az első forgatható lövegtorony, és ez volt az első tisztán fémből épült, két csavarral hajtott, csupán géppel mozgatott hadihajó.

A Leitha 1872-ben állt szolgálatba a Duna Flottillánál, első hadi bevetése 1876-ban Belgrádnál volt. Végigharcolta az első világháborút, majd 1919-ben már magyar néven, Lajta monitorként vett részt a Tanácsköztársaság alatti harcokban.

 

A Lajta nyugdíjazása

1920-ban a hajót a trianoni békeszerződés után Magyarországnak ítélték azzal, hogy a továbbiakban csak fegyverzet nélküli polgári vízi járműként alkalmazható.

A fegyverzetétől megfosztott csupasz hajótestet 1921-ben a Fleischmann Antal nevét viselő Dunakotró és Gőzhajózási Vállalat vette meg. Ott 1928-ban elevátorhajónak építették át, és József Lajos néven, kotróhajóként működtették. 1948-tól a cég jogutódja, a Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat (Foka) üzemeltette, FK-201-es néven. Főgépe akkor már nem gőzgép, hanem egy Láng-féle dízelmotor volt.

 

Meg kellene menteni

Lelkes magánszemélyek már 1986 óta dolgoztak a megmentésén. Margitay-Becht András amatőr hajózástörténész kezdeményezésére 1992. november 11-én védetté nyilvánították, és 1993-ban ismét Lajta néven került – állami tulajdonban maradva – a Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezelésébe. Felavatásának 125. évfordulóján, 1996-ban Budapesten állították ki, megtépázott lövegtornyában alkalmi kiállítás nyílt a műszaki-technikai matuzsálem történetéről.

A Lajta monitor sokáig a Dunai Honvéd Folyami Flottilla újpesti hadikikötőjében várta sorsa jobbra fordulását, majd 2005 áprilisában a Zoltán Gőzös Alapítvánnyal kötött megállapodás alapján Neszmélyre került. A hajót a Hadtörténeti Intézet és Múzeum, valamint a Zoltán Alapítvány közötti megállapodás értelmében Komáromban újították fel.

 

Út a Hajóskanzenig

Az 1887-es állapotában újjászületett Lajta monitor múzeumhajót 2010. augusztus 20-án újrakeresztelték és a Magyar Honvédség 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós ezred tiszteletbeli zászlóshajójává nyilvánították, majd átúsztatták akkor véglegesnek szánt kikötőjébe, a neszmélyi Hajóskanzenbe, ahonnan a 2011-es emlékév keretében rövid időre kihajózott.

 

A több mint 100 millió forintos rekonstrukcióval európai uniós forrásból újjászületett Lajta – a legrégebbi úszóképes hadihajónk az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből – mostantól az Antall József rakpartnál horgonyozva fogadja a hadtörténet iránt érdeklődőket.”

 

Forrás: MTI

 

 

MEGOSZTÁS
Előző cikkDrezda: vonatok, faunok, torták…
Következő cikkTetoválás – izzadságból energia
Dr. Schneider Izabella Marosvásárhelyen, kisiparos családban látta meg a napvilágot. Magát orvos-írónak tartja, de a sajtóban olykor csak modern polihisztorként említik. Orvosi egyetemet végzett és képzőművészeti iskolában grafikusi diplomát szerzett. 32 évig volt orvos, megszámlálhatatlan kiállítás és több mint húsz különböző témájú könyv kötődik nevéhez. "Orvossá váltam és gyógyítottam, de most leginkább festek és írok."

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

17 − tizenhat =