2014. augusztus 15-én átadták a Lajta Monitor Múzeumhajót, ami az Országház Látogatóközpontjának részeként, a Parlament előtti Antall József rakpartnál horgonyoz.

Látogatható a Lajta Monitor Múzeumhajó | MTI Fotó: Beliczay László
Látogatható a Lajta Monitor Múzeumhajó | MTI Fotó: Beliczay László

 

Josef von Romako tervezte

“A kis oldalmagasságú, széles testű, lövegtornyos páncélozott hadihajók gyűjtőnevüket az amerikai polgárháború idején épített, 1862-ben vízre bocsátott USS Monitor elnevezésű hajóról kapták, mivel az azon alkalmazott haditechnikai újítások annyira beváltak, hogy az egész világon alkalmazni kezdték őket. Európában az angolok után másodikként az Osztrák-Magyar Monarchia építtetett ilyeneket. Ezek közül az első kettő a fiumei hajógyárban épült Maros és az Újpesten épült Lajta voltak. A kifejezetten folyami használatra kifejlesztett, rendkívül kis merülésű hajókat Josef von Romako mérnök tervezte.

 

Vízre bocsájtás

A Lajta monitort 1871. május 17-én Leitha néven bocsátották vízre Újpesten. A kiegyezés után születőben levő magyar ipar büszkeségét az Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár Rt. építette meg. A Monarchia haditengerészetében is újdonságnak számító hajóra került az első forgatható lövegtorony, és ez volt az első tisztán fémből épült, két csavarral hajtott, csupán géppel mozgatott hadihajó.

A Leitha 1872-ben állt szolgálatba a Duna Flottillánál, első hadi bevetése 1876-ban Belgrádnál volt. Végigharcolta az első világháborút, majd 1919-ben már magyar néven, Lajta monitorként vett részt a Tanácsköztársaság alatti harcokban.

 

A Lajta nyugdíjazása

1920-ban a hajót a trianoni békeszerződés után Magyarországnak ítélték azzal, hogy a továbbiakban csak fegyverzet nélküli polgári vízi járműként alkalmazható.

A fegyverzetétől megfosztott csupasz hajótestet 1921-ben a Fleischmann Antal nevét viselő Dunakotró és Gőzhajózási Vállalat vette meg. Ott 1928-ban elevátorhajónak építették át, és József Lajos néven, kotróhajóként működtették. 1948-tól a cég jogutódja, a Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat (Foka) üzemeltette, FK-201-es néven. Főgépe akkor már nem gőzgép, hanem egy Láng-féle dízelmotor volt.

 

Meg kellene menteni

Lelkes magánszemélyek már 1986 óta dolgoztak a megmentésén. Margitay-Becht András amatőr hajózástörténész kezdeményezésére 1992. november 11-én védetté nyilvánították, és 1993-ban ismét Lajta néven került – állami tulajdonban maradva – a Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezelésébe. Felavatásának 125. évfordulóján, 1996-ban Budapesten állították ki, megtépázott lövegtornyában alkalmi kiállítás nyílt a műszaki-technikai matuzsálem történetéről.

A Lajta monitor sokáig a Dunai Honvéd Folyami Flottilla újpesti hadikikötőjében várta sorsa jobbra fordulását, majd 2005 áprilisában a Zoltán Gőzös Alapítvánnyal kötött megállapodás alapján Neszmélyre került. A hajót a Hadtörténeti Intézet és Múzeum, valamint a Zoltán Alapítvány közötti megállapodás értelmében Komáromban újították fel.

 

Út a Hajóskanzenig

Az 1887-es állapotában újjászületett Lajta monitor múzeumhajót 2010. augusztus 20-án újrakeresztelték és a Magyar Honvédség 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós ezred tiszteletbeli zászlóshajójává nyilvánították, majd átúsztatták akkor véglegesnek szánt kikötőjébe, a neszmélyi Hajóskanzenbe, ahonnan a 2011-es emlékév keretében rövid időre kihajózott.

 

A több mint 100 millió forintos rekonstrukcióval európai uniós forrásból újjászületett Lajta – a legrégebbi úszóképes hadihajónk az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből – mostantól az Antall József rakpartnál horgonyozva fogadja a hadtörténet iránt érdeklődőket.”

 

Forrás: MTI

 

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

egy × négy =