A Harry Potter olvasása csökkenti az előítéleteket egy most közzétett angol-olasz kutatás szerint. Az olvasáskor a főszereplővel jobban azonosuló gyerekek toleránsabbá váltak a különböző kisebbségekkel szemben – írta a brit Daily Mail.

Az olasz és brit kutatók elsőként 34 olasz általános iskolást vizsgáltak, akiket a bevándorlókkal kapcsolatos hozzáállásukról kérdeztek. A következő hat hétben részleteket olvastattak velük a Harry Potter-regényekből, majd hat hét leteltével újra kitölttették velük a kérdőíveket. Az új válaszok alapján a gyerekek empátiája nőtt a bevándorlókkal szemben.

A kutatást ezután angol és olasz főiskolai diákok körében folytatták, akiket elsősorban a menekültekkel szembeni hozzáállásukról kérdeztek. A regényrészletek elolvastatása után kapott eredmények egybevágtak a korábbi olaszországi tapasztalatokkal. A tanulmány szerint az olasz gyerekekre hatással volt “Harry Potter pozitív beállítottsága és viselkedése a kisebbségi csoportokkal szemben”, amely lecsapódott a való életben mutatott gondolkodásukban is. Vagyis a regények olvasása az előítéletek csökkenéséhez vezethet, nem csupán a bevándorlókkal vagy menekültekkel, de a szexuális kisebbségekkel szemben is – foglalta össze a kutatás eredményeit a Daily Mail.

A kutatók szerint a Harry Potter-regények fantáziavilágában sokrétűen jelenik meg az előítéletek kérdése. Például Voldemort, a regények főgonosza párhuzamba állítható Hitlerrel. Voldemort abban hisz, hogy minden hatalmat az “aranyvérű” varázslók kezébe kell adni, míg a “sárvérű” társaikat, a varázsképességek nélkül született “muglikat” és más fantázialényeket el kell nyomni vagy rabszolgasorba kell kényszeríteni.

MTI-hír

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

7 − négy =